Jij bent stout!

Jij ben stout!

‘Poe, dit was geen beste dag van Kees’ verteld de leidster. Kees is vijf jaar oud en wordt door zijn vader van de opvang gehaald. De leidster verteld dat Kees onder het eten niet kan stilzitten, en drie keer een ander kind duwde. Kees staat naast zijn vader en zegt: ‘Ik deed het niet expres.’ Vader zegt zuchtend: ‘Wat hadden we afgesproken?’ Je zou luisteren naar de leidster. De leidster bekijkt het van een afstand. Vader gaat in discussie met Kees waarom hij niet geluisterd heeft. Kees wil weglopen, maar vader houdt hem tegen. Uiteindelijk kan Kees toch naar de deur rennen, vader gaat achter hem aan.

‘Jij bent stout!’ Is een kind stout als het een grote mond heeft? En wat is een grote mond? We hebben allemaal onze dag wel eens niet, we willen geen gezeur aan ons hoofd hebben. Zo werkt dat bij kinderen ook, maar mogen kinderen hun dag niet hebben? Ieder kind heeft een karakter. Na tien jaar ervaring in de kinderopvang zie ik nog steeds niet duidelijk hoe we als organisatie het straffen aanpakken. Moet het kind sorry zeggen en hoelang krijgt een kind straf?

Collega’s zetten kinderen op een andere groep of zelfs buiten de groep. Een kind weet op deze manier niet waar het aan toe is. Ik heb meegemaakt dat een kind een half uur voor straf zat of waar de straf totaal geen indruk maakte. Of dat het kind helemaal niet begreep wat er aan de hand was. Dit zijn signalen die je in de gaten moet houden. Wat moet een kind niet denken als het apart van de groep wordt gezet? Ik hoor er niet meer bij? Maar zij mag nog wel onderdeel van de groep zijn. Hoe denken ouders erover dat een kind buiten de groep word geplaatst?

Bekijk in welke situatie het kind zich bevindt. Zijn er veel prikkels? Zorg dat je eerst de prikkels buitensluit. Verplaats je in het kind.  Als het bijvoorbeeld een driftbui heeft, vertel aan het kind dat je ziet dat het boos is. Maar leg, ná het kalmeren, uit welk gedrag je niet wilt zien en welk gedrag je wel wilt zien. Het kind moet zich in deze situatie veilig blijven voelen.

Je zal je misschien nu afvragen hoe het met Kees gaat. Zullen we een kleine glimp van de volgende ochtend proberen op te vangen?! De deur van het lokaal zwaait open en lachend stapt Kees naar binnen. ‘Hoi juf, ‘hier ben ik weer, wat gaan we vandaag doen?’ De leidster vraagt aan Kees: ‘Wat vind je vandaag leuk om te gaan doen?’ Kees antwoordt direct: ‘Ik wil heel graag buiten voetballen juf’. Vader staat ernaast en houd zijn hand op Kees zijn schouder. Volgens mij gaan jullie er samen een fijne dag van maken

Een kind dat je achter het behang zou willen plakken en de rest van de groep kinderen, ouders en collega’s die ook je aandacht vragen.  Maak het onderwerp bespreekbaar onder elkaar en probeer het niet allemaal alleen op te lossen.

Wanneer was jij voor het laatst licht ontvlambaar?

Liset van de Sanden draaide tien jaar mee in het stramien van de reguliere kinderopvang. Het zat haar niet lekker. In haar columns kijkt ze terug en wil ze mensen aan het denken zetten: hoe sluiten we beter aan op de behoefte van het kind.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.