Met kinderen werken kan iedereen. Ja,ja.

Met kinderen werken kan iedereen. Ja, ja.

Iedere dag een frisse neus, dat was mijn motto tijdens mijn werk in de kinderopvang. Mijn collega’s vonden het in de winter koud om naar buiten te gaan. Als het begon te regenen, stonden ze als eerste binnen. Tijdens het buiten spelen, stonden ze te praten met collega’s of waren binnen aan het schoonmaken. Ik dacht: joh, is dat schoonmaken belangrijk? Niemand sprak elkaar er op aan, want vond ik dat jammer! nu denk je als lezer: zei jij er nooit wat van?

Een collega zei eens: ‘Met kinderen werken kan iedereen.’ Maar ze zat net als mijn andere collega’s niet in de zandbak. Dat was vies en er kwam zand in je schoenen. Ik kreeg daar buikpijn van, wat een gemiste kans om contact te maken met een kind. Als het had geregend, mochten ze niet in de zandbak spelen, te vies. Maar de leidsters vergaten dat je met nat zand mooie taartjes kunt maken. En wat kan kinderen die vieze handen schelen?

Mijn coach noemde wat ik deed: door een wc-rol kijken. Hoe is het voor een kind om met zand te kunnen spelen? Het is fijn om de structuur van het zand in je handen te voelen. Kinderen maakte diepe en lange gangen in het zand. Ze gooide met het zand en namen het zand mee uit de zandbak. Ze maakten er lekkere ijsjes van. De jongens die zich eigenlijk te groot voelden voor de zandbak, stonden al snel enthousiast mee te scheppen. Kijk, eens juf ik heb een tunnel in het zand gemaakt.

`s Winters vond ik het heerlijk als het ijzig koud buiten was, om een frisse neus te halen. Ik zag de kinderen genieten, de rode wangen, een hijgende mond van de inspanning. Ze zeiden het niet, maar ik las in hun ogen: ‘Juf’ wat fijn dat we samen buiten zijn. Daar heb ik het jaren voor gedaan, die gezichten van de kinderen die zichzelf mochten en konden zijn.

Hoe kijk jij aan tegen buiten spelen en ander geklieder van kinderen? Lukt het jou om je in een kind te verplaatsen? Reageer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *